Ladestasjon | Hurtiglader | Tesla | VW | Audi | Porsche | BMW | Mercedes | Ford | Nissan | Montering | Best kvalitet | Best pris
Ladestasjon | Hurtiglader | Tesla | VW | Audi | Porsche | BMW | Mercedes | Ford | Nissan | Montering | Best kvalitet | Best pris Ladestasjon | HuLadestasjon | Hurtiglader | Tesla | VW | Audi | Porsche | BMW | Mercedes | Ford | Nissan | Montering | Best kvalitet | Best pris rtiglader | Tesla | VW | Audi | Porsche | BMW | Mercedes | Ford | Nissan | Montering | Best kvalitet | Best pris
Ladestasjon | Hurtiglader | Montering | Best kvalitet | Best pris | Privat | Borettslag | Garasje | Utendørs | Billig | Rimelig | Rask
Ladestasjon | Hurtiglader | Tesla | VW | Audi | Porsche | BMW | Mercedes | Ford | Nissan | Montering | Best kvalitet | Best pris
Dokumentasjon
& fast pris
Trygg og profesjonell leverandør av el-tjenester
- komplette ladestasjoner for ladbare kjøretøy
Vi leverer enkle ladestasjoner til private boliger og større ladeanlegg til parkeringsplasser, og bistår med rådgivning, planlegging og dokumentasjon.
Din lokale elektriker
Vi leverer gjerne enkle og rimelige installasjoner,
men aldri dårlig kvalitet.
FØR BEFARING
Tenk gjennom behovet. f.eks hvor raskt er ladebehovet i forhold til kjøremønster?
En elbil med lite batteri som er tomt trenger rask lading dersom man skal kunne kjøre videre dit man ønsker etter noen timers pause i løpet av samme dag.
En elbil med større batteri trenger å lades med passe hastighet gjennom natten for å være fulladet til neste dag. Det er ikke sikkert behovet er at et tomt batteri trenger å bli fulladet på kun en natt – dersom man kommer fra en lengre kjøretur en kveld og aldri skal på en lengre kjøretur neste dag kan man tillate seg at oppladingen tar flere netter (f.eks fra hytta på søndag kveld og bare skal på jobb på de neste dagene).
Er det flere på samme anlegg som nå eller i nærmeste framtid ønsker lademulighet? Skal man samarbeide allerede nå om tilgjengelig kapasitet?
SAMEIER OG BORETTSLAG
Elektrokonsept AS tilbyr å stille på styremøte eller og generalforsamlinger
Sameiene har også ofte ikke selv hele kompetansen for å finne rett løsning. Dersom det skulle ønskes ekstra kompetanse kan vi bidra med å sammenligne løsninger og priser. Det vil alltid være begrenset tilgjengelig kapasitet, skal man samarbeide eller ta en frekkis der kun de første får lade på fellesskapets bekostning? Generelt sett er 16 A og variabel hastighet en god anbefaling. Elektrokonsept AS tilbyr også å være med på møter og generalforsamlinger.
HVORFOR LADESTASJON
En ladestasjon gir elbileieren komfort, fleksibiltet og trygghet. Har ladestasjonen har en fast kabel, da vil det gå like raskt å koble bilen til lading som å lukke bildøren. Det man ikke merker er sikkerheten. De fleste tenkersikkerhet ved kjøp av bil eller barnesete, men det hjelper lite om huset brenner ned pga lading via uegnet elektrisk anlegg, eller dersom bilen blir spennings satt pga manglende jording eller feil på bil kombinert med manglende/feil jordfeilbryter. En bil med påsatt spenning til chassis er akkurat like farlig (på utsiden) som en bil er motstående trygg ved lynnedslag (på innsiden).
HVA MED STIKKONTAKT
En vanlig stikkontakt er beregnet/godkjent for 8A belastning over tid, selv om den er merket med 16A. Dersom en stikkontakt legges opp spesielt for lading av elbil skal den være beskyttet av maks 10 A kurs og ha jordfeilbryter type B. Stikkontakt og ledninger er beregnet å få en temperatur på 70 grader ved maks belastning. Ved lading av store elektriske inretninger, som elbil, via ordinær stikkontakt og kabel er det registret risiko for overbelastning.
TEKNISK EKSEMPEL
Følgende apparater har en effekt på 2,2 kW: Vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommel, de 2 første bruker 1kWh mens den siste bruker 2. Til sammenligning bruker en tom elbil i dag 20-100 kWh. En stikkontakt vil ikke være lovlig for et sameie eller parkeringshus på bakgrunn av at det vil være forskriftsstridig pga at installasjonen ikke vil være egnet til tiltenkt bruk. Dette er også grunnen til at disse fases ut fra offentlige ladere etc (levetiden har vært på ca 1 år i følge bymiljøetaten selv). Mange bilforhandlere sier at man bare kan koble bilen rett på eksisterende stikkontakt, det er formelt sett riktig og fornuftig, og dersom man skal lade bilen en eneste gang går dette mest sannsynlig bra. Det er heller ikke noen tilbakevirkende kraft som krever at noen skal oppgradere noe av eget anlegg mot sin egen vilje, det er rett og slett 100 % eiers og brukers ansvar at anlegget er egnet. På samme måte kan man kjøre eldre biler uten bilbelter etc så lenge man ønsker/vedlikeholder de, og det er jo også greit nok for aktuell bruk for de fleste.
INFORMASJON
Ladestasjoner er stillbare på optimal ladestrøm for aktuell installasjon og dette gjøres ved installering iht behov. Ladestasjonen kan stilles fra 1,5 kW til 22 kW avhengig av tilgjengelig effekt. En ladestasjon kan aldri lade raskere enn det bilen tåler så f.eks en lader stilt på 6 kW vil lade med 3,6kW om det er maks på den aktuelle bilen. Ofte må hovedsikringen økes for å få den ladehastigheten man ønsker seg. Dersom det er lite tilgjengelig effekt (ikke mulig å øke hovedsikring) kan man velge en enkel løsning der ladestasjonen kobler ut annen ikke prioritert last. En varmtvannsbereder på 2 kW vil bruke 12 timer på å varme opp vannet og kan fint være av mens bilen lades. Det er også mulig å prioritere lading i forhold til strømpris. Ferdige fundamenter og søyler med lys finnes tilgjengelig, men noen modeller er bestillingsvare. Vi føre også vegghengte modeller for montering i garasje etc.
FLERE UTTAK
Det finnes ladestasjoner med doble uttak som deler effekten mellom. Avansert variabel strømdeling bygger på prinsisppet om at 2 eller flere ladestasjoner deler på tilgjengelig effekt. Benyttes nesten alltid der det er flere ladestasjoner. Det er ikke tillatt å overstyre dette for å kontrollere effekt til 1 uttak.
Elektrokonsept er en trygg leverandør til private og bedriftskunder,
med gode rammeavtaler for sameier og borettslag. Ring oss på 22 23 44 44